úterý 13. říjen 2015 0:00

Ženy při dopravních nehodách – více stresu a emocí, ale také nevhodného chování ostatních řidičů

Pokud jste někdy měli tu smůlu a zažili dopravní nehodu, pak víte, že se bez stresu a emocí neobešla. Z průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 mezi více než tisícovkou řidičů přitom vyplývá, že ženy se při dopravních nehodách dostávají do stresu více než muži. Řidičky jsou také častěji než muži obětí agresivního chování ostatních účastníků nehody – mnoho řidičů je totiž vnímá s despektem a považuje je za snadnější cíl pro ventilaci negativních emocí. Ženy proto snadněji podlehnou nátlaku tzv. lovců nehod.

Dopravní nehoda je mimořádná událost, na kterou se můžete jen velmi těžko psychicky připravit. Dřívější zkušenosti s nehodou, zažité postupy a telefonní čísla i dobré mentální rozpoložení vám mohou zvládnutí situace ulehčit. Přesto se při nehodě člověk dostává do akutního negativního stresu, který ovlivňuje jeho fyzickou i psychickou stránku. „Ženy vnímají situaci nehody daleko komplexněji. Musí totiž řešit celou řadu starostí s tím souvisejících, například u sebe mají dítě, což stres ještě zvyšuje," říká dopravní psycholog Michal Walter. To potvrzuje i průzkum Linky pomoci řidičům 1224. Z výsledků vyplývá, že ženy bývají dopravní nehodou ovlivněny více ─ 80 % z nich uvedlo, že se při nehodě dostalo více či méně do stresu, muži „jen" v 55 % případů.

 

Nehody s sebou nesou i řadu emocí

 

Vinou stresu z nehody se na povrch začnou vyplavovat emoce, které jsou jinak potlačovány. Téměř polovina žen přiznala, že na nehodu reagovala emotivně, z toho 19 % dokonce velmi až extrémně. Výjimkou není ani zlost, podle průzkumu bylo při nehodě rozzlobených 35 % žen, u mužů to bylo 20 %. Bohužel se mnohdy nelze vyvarovat ani stavu zmatenosti, z vlastní zkušenosti jej potvrdilo 30 % žen a 15 % mužů. Takové okolnosti mohou být způsobeny nejistotou, jak postupovat, důsledkem nárazu či dalšími důvody, jako je starost o plačící dítě, pocit viny nebo ofenzivní chování druhého řidiče. Právě takových situací zneužívají lovci nehod, kteří „číhají na kořist" u silnic, v místech s vysokým rizikem dopravní nehody.

 

Zkušenosti motoristů ukazují, že právě vulgarita a agresivita ostatních účastníků dopravní nehody se vyskytuje u každé třetí nehody a že častěji jsou cílem takového chování ženy. „Řidičky jsou tradičně vnímány nejen za volantem jako slabší pohlaví, a tak působí jako snadnější cíl pro ventilaci negativních emocí. Při řízení motorového vozidla jsou vesměs opatrnější a zodpovědnější než muži, nemají většinou tendenci riskovat a závodit s ostatními," vysvětluje Walter.

 

Podle výsledků průzkumu reagovali ostatní na řidičky rozzlobeně ve 33 % případů, na muže ve 28 % nehod. S napadením či pokusem o něj se u dopravní nehody setkalo 15 % respondentů. Podle Waltera je potřeba se agresivitě účinně bránit použitím asertivních technik: „Ženy by se sebou rozhodně neměly nechat manipulovat a neměly by se bát požádat o pomoc, nejlépe asistenční společnost své pojišťovny, případně policii, pokud je k nehodě přivolána."

 

Rozhozené řidičky jsou pro lovce nehod snadným cílem

 

Šok z dopravní nehody snadno vyvede z míry. Přináší s sebou řadu negativních emocí, mnohdy tak nedokážeme situaci správně vyhodnotit a snadněji podléháme vnějšímu vlivu. V důsledku toho lze lehce naletět a využít i velmi nevýhodných či zbytečných služeb, třeba od tzv. lovců nehod neboli crash hunterů. Ti často přijíždějí na místo nehody během několika minut s nabídkou

 

kompletní pomoci s vyřízením nehody – od odtahu přes zajištění servisu až po poskytnutí náhradního vozidla.

 

Tyto služby crash hunterů jsou však často nekvalitní, předražené a nespolehlivé, navíc leckdy nepatří mezi asistenční služby zahrnuté v pojištění vozidla. Taková „pomoc" vás ve výsledku přijde pěkně draho, protože si služby lovce nehod nakonec zaplatíte ze svého. „Takových starostí se dá jednoduše vyvarovat. Stačí zavolat na jednotnou linku 1224, kde si motorista přivolá odtah auta nebo jinou pomoc s nepojízdným vozidlem přímo od své pojišťovny. Řidiči bohužel často zapomínají, že mají některé asistenční služby již předplacené ke svému povinnému ručení či havarijnímu pojištění," vysvětluje Aleš Povr, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů, která Linku pomoci řidičům provozuje.

 

Jen pětina řidiček využívá služeb asistenčních společností

 

Ačkoliv mají řidiči řadu asistenčních služeb předplacenou v pojištění vozidla, v případě nehody se na smluvní asistenční společnosti pojišťoven obrací „jen" 26 % žen a 21 % mužů. Pokud se však jedná o nehodu se závažným poškozením automobilu, využívá asistence o poznání více motoristů, konkrétně 40 %.

 

„Linka pomoci řidičům 1224 zjednodušuje přístup k asistenčním službám pojišťoven a je řidičům k dispozici nonstop, tedy 12 měsíců v roce, 24 hodin denně. Operátor linky přepojí řidiče podle jeho pojišťovny nebo registrační značky na příslušnou smluvní asistenční společnost pojišťovny, která odtah či opravu nepojízdného auta okamžitě zajistí. Řidičům se tak vždy dostane potřebné pomoci, ať už v případě nehody, nebo poruchy, přímo od jejich pojišťovny, bez drahých a nikým nezvaných prostředníků," dodává Aleš Povr. Většina řidičů, kteří využili služeb smluvních asistenčních společností pojišťoven, s nimi byla spokojená – pozitivně se o nich vyjádřilo 83 % motoristů.

 

Muži si opravy řeší sami, ženy častěji využijí pomoci

 

Pomoc asistenčních společností pojišťoven se nevztahuje pouze na dopravní nehody. Pomoc pojišťoven mohou řidiči čerpat, i pokud jim auto nejede z důvodu poruchy. „K poruchám vozidel vyjíždějí naše asistenční a odtahové vozy dokonce dvakrát častěji než k dopravním nehodám. Ne vždy je navíc nutný odtah, zhruba každé šesté auto se nám podaří zprovoznit rovnou na místě," objasňuje Marek Jaroš, zástupce České asociace asistenčních společností.

 

Kvůli opravám, jako je výměna svíček, žárovky či kola, volaly řidičky ve 12 % asistenčním společnostem, 61 % o pomoc s opravou požádalo rodinného příslušníka či známého a 25 % žen by výměnu provedla osobně. Muži si naopak v 90 % takové práce udělají sami, pomoc známých by vyhledala 3 % z nich, 7 % by se obrátilo na asistenční společnosti. „Muži mají vesměs bližší vztah k technice, takže se sami snaží řešit některé poruchy na místě, nicméně pomoc profesionálního technika je vždy spolehlivým řešením. Navíc dělat jakékoliv opravy přímo na vozovce je velmi nebezpečné. Dnešní přetechnizované automobily nabízejí čím dále méně možností jakékoliv opravy svépomocí bez příslušných znalostí a technického vybavení, takže lze jen doporučit přivolat pomoc profesionálů," uzavírá Michal Walter.

Jak funguje Linka pomoci řidičům 1224

 

Klienti, kteří zavolají na číslo 1224, jsou v průměru za 6 vteřin spojeni s jejím operátorem. Linku obsluhují zkušení zaměstnanci call center asistenčních společností, které jsou členy České asociace asistenčních společností. Operátor zjistí pojišťovnu, u které má řidič uzavřené povinné ručení. Pokud si volající motorista pojišťovnu okamžitě nevybaví, operátor si ji sám zjistí podle RZ auta. Poté řidiče přepojí na smluvní asistenční společnost pojišťovny, která na místo vyšle vůz a zařídí na místě opravu nebo odtažení do seriózního servisu. Vše proběhne v souladu s pojistnými podmínkami.

 

 zdroj foto: Advantage cars