sobota 30. srpen 2025 0:00

VZDĚLÁVÁNÍ 2.0: KDYŽ POČÍTAČ VÍ, CO ČLOVĚKU NEJDE, LÍP NEŽ TO VÍME MY

Vzdělávání prochází v posledních dvou třech letech převratným vývojem, jehož zdrojem je využití umělé inteligence. Díky pokrokům AI se učení personalizuje, zefektivňuje a je dostupnější než kdykoli předtím.

 

Které hlavní inovace mění způsob, jakým získáváme znalosti a dovednosti? Především se začaly uplatňovat přirozeně adaptivní personalizované vzdělávací platformy, jejichž vysoká účinnost je umožněna automatickým hodnocením výsledků studujícího. Od těchto postupů je už jenom nevelký krok k virtuálním vyučujícím, tedy tutorům. Nové technologie šetří čas, ale – a to je ještě důležitější – podporují neformální kritické myšlení a samostatnost při studiu, jejichž málem automatickým důsledkem je hlubší porozumění látce.

Prozkoumejme teď klíčové oblasti, v nichž se AI uplatňuje. Seznámíme se s nástrojem Khanmigo od Khan Academy, s automatickými systémy hodnocení a s užitečnými vlastnostmi systémů Grok od xAI a Claude od Anthropic, které formují nejen přítomnost, ale také budoucnost vzdělávání.

Adaptivní personalizované vzdělávací platformy

Personalizace výuky umožněná vývojem AI překonává jednu z tvrdých bariér tradičních vzdělávacích modelů, kdy jeden učitel vyučuje celou třídu v podstatě stejným tempem a stylem. Tradiční modely proto většinou nedokáží vyhovět individuálním potřebám jednotlivých studujících.

S využitím AI však vzdělávání vstupuje do éry adaptivních vzdělávacích platforem, které dokážou analyzovat pokroky studujícího a přizpůsobovat obsah výuky jeho aktuálním znalostem, schopnostem a preferencím.

Významným příkladem je Khan Academy, která v roce 2024 svou platformu výrazně vylepšila integrací AI asistenta Khanmigo (https://www.khanmigo.ai/, anglicky, z Česka přístup přes VPN, na zkoušku první měsíc zdarma). Asistent funguje jako osobní tutor, který studentům předkládá úkoly šité na míru podle jejich pokroku, slabých míst a podle jejich vzdělávacích cílů. Na rozdíl od generických AI nástrojů (jako je ChatGPT), Khanmigo neposkytuje přímé odpovědi. Místo toho využívá tzv. sokratovský dialog – postupně klade otázky, které studenty vedou k samostatnému objevování řešení. Právě tento přístup podporuje kritické myšlení a analytické schopnosti, a přitom prohlubuje porozumění učební látce.

Khanmigo také pomáhá učitelům při tvorbě výukových plánů a poskytuje jim podrobná data o pokrocích studentů, což usnadňuje individualizaci výuky i ve třídách obsazených větším počtem studentů. Jiné platformy, například Duolingo (https://www.duolingo.com/, česky, na zkoušku první týden zdarma)), využívají AI k personalizaci specifického, a to jazykového typu vzdělávání. Algoritmy sledují pokroky uživatelů a upravují obtížnost prováděných cvičení, aby odpovídala momentální úrovni studujícího. Studenti pak nejsou ani frustrováni příliš obtížnými úkoly, ani se nenudí nad úkoly příliš jednoduchými. Učení je poutavější a efektivnější i proto, že AI předkládá okamžitou zpětnou vazbu – studenti se při průběžném upozorňování na chyby učí celkově rychleji.

Automatické hodnocení: efektivita a přesnost

Tradiční hodnocení prostřednictvím písemných úkolů je časově náročné, a tak –zejména ve velkých třídách nebo na online vzdělávacích platformách – ubírá pedagogům kapacitu na činnosti tvůrčí povahy. AI technologie dokáží hodnoticí proces dramaticky zefektivnit a zároveň poskytnout konzistentní a objektivní zpětnou vazbu.

Příkladem jsou nástroje jako CoGrader (https://cograder.com/ anglicky, na zkoušku 14 dní zdarma). Ten umí analyzovat písemné úlohy během několika sekund, čímž snižuje čas potřebný na hodnocení o 80–95 %. Průměrný čas na ohodnocení jednoho písemného úkolu tak klesne z deseti minut na pouhých třicet sekund.

CoGrader hodnotí obsahovou přesnost a styl, strukturu textu i gramatiku, přičemž poskytuje podrobnou zpětnou vazbu, která uživateli pomáhá zlepšit schopnosti při vytváření psaného textu. Je schopen hodnotit a poskytovat zpětnou vazbu na úkoly v různých jazycích, jen rozhraní platformy je stále v angličtině. Systém tedy dokáže analyzovat písemné práce a generovat podrobnou zpětnou vazbu ve stejném jazyce, v jakém je úkol napsán.

Místo aby učitelé trávili mnoho hodin opravováním úloh, mohou věnovat více času výuce a individuální podpoře studentů.

Dalším příkladem je Coursera (https://www.coursera.org/, anglicky a dalších 16 jazyků, na zkoušku 7 dní zdarma, lze požádat o prominutí kurzovného), která umožňuje přístup k více než 4 000 kurzům a 55+ profesním certifikátům až v 17 jazycích. Čeština mezi nimi zatím není, ale zejména pro mladší české zájemce nebude angličtina nepřekonatelnou překážkou. V roce 2024 rozšířila Coursera využití AI prostřednictvím systému AI Grading in Peer Reviews, který se specializuje na hodnocení textových úkolů a esejí v online kurzech. Uživatelé Coursery hlásí 90% spokojenost se zpětnou vazbou generovanou AI, což

vypovídá o vysoké kvalitě a přesnosti systému. Hodnocení s podporou AI kromě toho eliminuje možnou lidskou zaujatost a zajišťuje konzistentní standardy napříč různými hodnotiteli.

Virtuální tutory a pokročilé analýzy

AI asistenti, jako jsou Grok od xAI nebo Claude od Anthropic, přinášejí do vzdělávání roli virtuálních tutorů. Grok (https://grok.com/ nebo přes aplikaci X) je navržen tak, aby odpovídal na otázky z různých oblastí, včetně matematiky, literatury a přírodních věd. Jeho funkce Think Mode umí předkládat řešení i pro složité matematické problémy, a to postupně po krocích – což je ideální pro studenty všech kategorií. Tento přístup pomáhá studentům nejen získat správnou odpověď, ale také pochopit celý proces řešení. Grok navíc nabízí hlubší analýzu textů nebo dat, což představuje cennou pomoc pro studenty literatury i nejrůznějších jiných odborností, kterým pomůže rozborem primárních zdrojů nebo složitých pojmů.

Pokročilé funkce pro analýzu učebních materiálů nabízí také Claude od Anthropic (https://www.anthropic.com/claude, čeština a další jazyky, základní funkce bezplatné). Studenti mohou nahrávat dokumenty, obrázky nebo data a Claude je v reálném čase analyzuje a poskytne k nim podrobnou zpětnou vazbu. Student může například nahrát vědecký článek a Claude mu pomůže identifikovat klíčové myšlenky, vytvořit studijní plán pro zvládnutí jeho látky nebo vysvětlit složitější pojmy, které jsou v článku použity. Tento přístup je určitě užitečný pro vysokoškolské studenty, kteří se připravují na zkoušky nebo se začleňují do výzkumných projektů.

Budoucnost AI ve vzdělávání

AI má potenciál všeobecně zlepšit přístup ke vzdělávání, včetně překonání socioekonomických bariér. Platformy jako Khan Academy a Coursera nabízejí zdarma nebo za nevelký peníz kurzy, které jsou právě díky AI přizpůsobeny potřebám studentů z různých prostředí.

Systémy AI dále umožňují vytváření obsahu v různých jazycích a formátech a práci s nimi v těchto jazycích, což rovněž zvyšuje dostupnost vzdělávání.

Použití AI ve vzdělávání přináší významné výhody, zákonitě ovšem existují problémy a výzvy. Předmětem diskusí jsou etické otázky spojené s ochranou dat uživatelů, citlivou otázkou je možný vznik závislosti na technologiích a také problém nerovného přístupu k AI nástrojům.

Tento posledně jmenovaný problém souvisí s širší debatou o kulturním a hodnotovém vlivu technologií AI, které jsou vyvíjeny ve specifických kulturních kontextech, především v USA nebo v Číně a jsou tedy trénovány na datech, která odrážejí hodnoty, kulturní normy a priority zemí svého původu.

Například americké systémy mohou klást důraz na individualismus, soutěživost nebo specifické přístupy ke vzdělávání, které neodpovídají středoevropským hodnotám, mezi které patří větší důraz na soudržnost, rovnost nebo kritické myšlení založené na různosti východisek.

Čínské systémy mohou nést vliv agresivního kolektivismu, autoritářských přístupů a cenzury nepohodlných názorů, což je v rozporu s evropskou (a ještě víc s americkou) tradicí svobody projevu a důrazu na pluralitu názorů.

Všechny zahraniční modely AI (a jiné komplexní modely v Česku dosud nejsou k dispozici) nedostatečně reprezentují české a středoevropské hodnoty, pomíjejí regionální historii a specifické kulturní tradice jak českého národa, tak dalších středoevropských národů.

Překonání zmíněných nedostatků umožní lokální model AI, jenž vyjde z otevřeného (open-source) modelu zahraničního původu, který doplní o zpracování českého jazyka, a dále shromáždí trénovací data z regionálních zdrojů, založená například na české literatuře, vzdělávacích osnovách, historických textech a místní zpravodajské produkci. To vše zajistí, že model bude reflektovat národní hodnoty, přičemž open-source přístup umožní komunitní kontrolu, aby se ověřilo, že model skutečně není ovlivněn nežádoucí hodnotovou příměsí cizího původu.

…ještě ale nekončíme

Víte, že můžete kterémukoli velkému jazykovému modelu (LLM), například tedy ChatGPT, Gemini nebo Claude, uložit, aby pro vás vytvořil váš vlastní kurz prakticky na jakékoli téma nebo předmět?

Bezplatné vzdělání vám umožní získat tento mocný prompt:

Teď jsi můj osobní AI lektor.

Chci, abys mi vytvořil kompletní personalizovaný kurz v češtině na téma, které ti zadám.

Potřebuji, abys vytvořil:

1. Vlastní učební plán s 4–6 moduly, které na sebe logicky navazují.

2. Každý modul by měl obsahovat krátké lekce, zjednodušené vysvětlení a příklady z praxe.

3. Přidej kontrolní body: kvízy, podněty k zamyšlení nebo krátká cvičení, abych si mohl ověřit, co jsem se naučil.

4. Přidej seznamy doporučené literatury, relevantní nástroje/zdroje a volitelné úkoly pro prohloubení znalostí.

5. Přizpůsob hloubku a tempo kurzu podle času, který ti sdělím, že mám k dispozici každý den, a podle mé aktuální úrovně znalostí.

6. Buď přátelský, srozumitelný a soustředěný jako špičkový trenér.

Toto se chci naučit: [SEM VLOŽÍME TÉMA KURZU, např. „dějiny první světové války“]

Tolik času mohu věnovat každý den: [XX MINUT DENNĚ, např. „60“]

Moje aktuální úroveň znalostí: [začátečník / středně pokročilý / pokročilý]

Až budeš připravený, rozděl kurz na moduly a proveď mě jím krok za krokem – začni modulem 1.

Výsledek možná nebude zcela dokonalý, ale i tak bude stát za to, rozhodně se s touto možností seznamte!

Závěr

AI přetváří vzdělávání: dodává mu vyšší efektivitu, širší dostupnost a individualizovaný přístup. Od personalizovaných platforem přes automatické hodnocení až po virtuální tutory znamená AI pomoc pro studenty i učitele, a otevírá tak pro oblast vzdělávání úžasné nové perspektivy. Samozřejmě jen pro ty, kdo budou pomoc AI dlouhodobě využívat!

 

Rudolf Červenka

 

Autor článku vede tým HYB-AI připravující hybridní model AI dedikovaný českému jazykovému a kulturnímu následnictví. Máte-li chuť přispět k úspěchu tohoto projektu – ať už účastí na jeho tvorbě, při jeho propagaci nebo finanční účastí – ozvěte se prosím na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

 

 

 

 

Obrázky

„solen-feyissa-unsplash 26“ Credit: Photo by Solen Feyissa on Unsplash

„AI freepik“ Credit: Image by Freepik