úterý 5. květen 2015 0:00

Jak na selfie?

Selfie je specifický typ autoportrétu, pořízeného „z ruky" hlavně pomocí chytrého telefonu. Je určený především pro publikování na sociálních sítích, jako jsou Facebook, Twitter, Instagram a Pinterest. Lze sem zařadit i skupinové snímky, kde je na fotografii více lidí. Téma selfie – digitálního fenoménu dneška – se také stalo námětem aktuálního projektu značky SKITTLES.

Selfies v podstatě existují už od prvního uvedení přenosného skříňového fotoaparátu v roce 1900, ale jejich podoba se stále mění. Tehdejší metoda fotografování využívala zrcadla, kdy byl fotoaparát umístěn na stativ či na blízký objekt. Fotograf zachycoval sám sebe při nastavování fotoaparátu.

 

V roce 2012 bylo slovo „selfie" vyhlášeno magazínem The Time jedním z deseti nejpoužívanějších (Time top ten Buzz words). Tento formát autoportrétu se stal skutečným fenoménem. Selfie je skvělým způsobem, jak zachytit zážitek a podělit se o něj. Selfie a sdílení jsou také hlavními prvky aktuální kampaně značky SKITTLES.

 

Správná selfie je podle SKITTLES mix kreativity, zábavy a radosti z možnosti podělit se. „Hlavní je mít nápad, nějaký příběh, zážitek, který chcete sdílet s ostatními, jedině tak získá selfie na hodnotě a bude zajímavá," doplňuje přední česká fotografka Alžběta Jungrová.

 

Ve spolupráci právě s ní vzniklo stručné desatero shrnující, jak vytvořit perfektní selfie.

 

1. Světlo je klíčem k úspěchu

Najděte si to správné světlo. Ať už se fotíte v interiéru, nebo exteriéru, nebojte se se světlem experimentovat a nechat ho dopadat v různých úhlech.

 

2. Správné pozadí v popředí zájmu

Zkontrolujte, co je za Vámi. A jak to bude ve výsledném celku působit. Předměty mimoděk „trčící" z hlavy můžou být vtipné, ale zdaleka ne vždy...

 

3. Držte kompozici

I v případě selfie je důležité dodržovat základní pravidla kompozice – takzvaný zlatý řez. Zjednodušeně se dá interpretovat jako pravidlo třetin. Hlavní objekt zájmu (v případě selfie Vy) by měl být vždy umístěn mimo střed, na průsečíku pomyslných třetinových linií.

 

4. Uvolněte se

Křečovitý postoj a ztuhlé rysy neprospějí žádnému snímku, focení selfie by Vás mělo v první řadě bavit. Uvolněte se a vyzkoušejte různé pózy a výrazy.

 

5. Zaujměte pózu

Zkoušejte různé pózy, ale držte se několika zlatých pravidel. V každém případě je důležité se narovnat (ubírá to kila) a ideálně fotit z nadhledu s mírně natočenou hlavou. Vyhnete se dvojité bradě a zdůrazníte lícní kosti.

 

6. Zapojte přátele

Selfie je ideální způsob, jak zachytit společný zážitek, aniž by byl někdo s fotoaparátem opodál. Přizvěte přátele a všichni se držte předchozích pravidel. V případě skupinových selfie je nutné myslet na pravidla kompozice a při focení se zaměřit na jeden dominantní prvek, který ji určí.

 

Značka SKITTLES považuje správnou společnost a sdílení zábavy za základ každé správné fotky, a proto selfie posouvá ještě dál. Ve své nové kampani uvádí SHAREFIE (z anglického slova share = sdílet). Každý, kdo vytvoří SHAREFIE, tedy selfie, zachycující, jak se dělí o bonbóny SKITTLES s někým, nebo něčím nečekaným, se může zapojit do soutěže o skvělé misky SKITTLES. Stačí výtvor do 31. 5. 2015 registrovat na www.SKITTLES.cz.

 

7. Buďte kreativní

Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Pokud chcete opravdu něco bláznivého, fantazii se meze nekladou. Využijte optické klamy, pracujte s rekvizitami.

 

8. Foťte, foťte, foťte

Focení je čistě ve Vaší režii. Mačkejte spoušť, dokud Vás to neomrzí. Kromě toho, že budete mít z čeho vybírat, získáte i skvělý materiál pro různé koláže a série snímků.

 

9. Technologie jsou na Vaší straně

Moderní selfie je úzce spojena s chytrými telefony, digitálním světem a technologiemi. Nebojte se je využít ve svůj prospěch. V rámci focení je možné využít selfie stick, takže máte širší pole působnosti. Při „postprodukci" se vyplatí zkusit různé aplikace na úpravu snímků jako Snapseed nebo Afterlight.

 

10. Bavte se a sdílejte

Nezapomeňte se bavit, zachycujte zážitky, vytvářejte selfie, které vyprávějí příběhy, a sdílejte je ostatními.

 

 

O kampani 

Interaktivní on-line soutěž se zaměřuje na fenomén selfie. Každý, kdo vytvoří originální selfie (sharefie), kde se dělí o SKITTLES s někým, nebo něčím nečekaným, a zaregistruje jí do 31. 5. 2015 na www.SKITTLES.cz, může získat SKITTLES misku.

 

O fotografce:

 

Alžběta Jungrová

 

Alžběta Jungrová patří mezi přední české fotografy a je držitelkou řady prestižních oborových ocenění. Prostřednictvím svých fotografií sdílí seriózní a naléhavé, ale i zábavné příběhy napříč zeměmi celého světa a širokou škálou témat. Její tvorba pokrývá dokumentární, reportážní, módní i produktovou fotografii. Je vyznavačkou technologií, jejichž použití podle ní nesnižuje výpovědní hodnotu fotografie. Právě fotografování chytrými telefony považuje za fenomén reflektující potřeby moderní doby. Jako úplně první v České republice realizovala v roce 2012 výstavu tvořenou právě snímky z chytrého telefonu pod příznačným názvem AJPhone.