čtvrtek 16. červen 2016 0:00

Hra peněz

V napínavém thrilleru Hra peněz, jehož děj se odvíjí v reálném čase, se herecké hvězdy George Clooney a Julia Roberts objevují v rolích moderátora finančního televizního pořadu Leeho Gatese a jeho producentky Patty, kteří se ocitají ve velice výbušné situaci poté, co kontrolu nad studiem násilím převezme rozzlobený finančník, jenž přišel o veškerý svůj majetek (Jack O'Connell).
V průběhu napínavého střetu, vysílaného televizí v přímém přenosu milionům diváků, jsou Lee a Patty nuceni pustit se do boje nejen s útočníkem samotným, ale také s časem, aby rozpletli záhadu konspirace, ukrývající se na pozadí současných frenetických a vysoce technizovaných globálních obchodních trhů.

 

O FILMU

 

„Tenhle film se mi moc líbí, protože obsahuje dvě věci, které diváci často považují za něco, co se navzájem vylučuje," říká Jodie Foster, která snímek Hra peněz s Georgem Clooneym a Julií Roberts režírovala. „Jedna z nich je, že se jedná o mainstreamový thriller, který je napínavý, svižný, inteligentní a přesto stále velice přístupný. A druhou jeho stránkou, která je nejdůležitějším důvodem, proč vůbec do kina chodit, je to, že na vás velice zapůsobí jeho realistický příběh. Je velice relevantní."

 

„Z mého pohledu je nejzajímavější složkou celého příběhu, když pomineme policii, vrtulníky, zbraně, bomby a rychlou akci to," pokračuje Foster, „že jeden z jeho protagonistů, Lee Gates, kterého ztvárnil George Clooney, je na počátku filmu velice povrchní, namyšlený a prázdný člověk, který sice slaví úspěchy v zaměstnání, ale z pohledu všech ostatních, včetně jeho samotného, je obrovským zklamáním – ale prožije velice dramatickou situaci, která ho s Juliinou pomocí přiměje se okolnostem postavit, objevit svou lidskou stránku, dospět a změnit se."

 

„Finanční svět se vymyká kontrole. Když nastane nějaký problém, vlastně ani nechápete, co se doopravdy stalo – a odnesou to obyčejní lidé," popisuje George Clooney, který se objevuje v roli moderátora finančního televizního programu, jenž se setká tváří v tvář s jedním takovým obyčejným člověkem, který je rozhodnutý najít toho, kdo je za jeho situaci zodpovědný, a to s pomocí jakýchkoliv prostředků.

„Jodie ani na vteřinu nijak nepolevuje," říká producent Daniel Dubiecki, který film produkuje se svou partnerkou Larou Alameddine a také s Clooneym a jeho partnerem Grantem Heslovem. „Celý film se odehrává v reálném čase a jeho události jsou vysílány v přímém přenosu televizí – je to ohromně napínavé."

 

Clooney představuje Leeho Gatese, celebritního odborníka na trh s akciemi a slavného moderátora titulního televizního pořadu, který po studiu poskakuje a pronáší investiční rady a komentáře k situaci na trhu za asistence dětinských rekvizit a zvukových efektů. „Televizní pořad Hra peněz je sám o sobě dost absurdní," popisuje Foster.

 

„Jedná se o pořad pro finančníky, ale využívá spoustu rekvizit, ukázek ze starých filmů, zvonků, trubek a prdících polštářků, což jsou všechno věci, se kterými Lee přišel, aby lidem objasnil fungování finančních trhů. Zpívá a tančí s krásnými dívkami, nosí různé klobouky a čepice – to všechno jen proto, aby mohl udílet rady o vývoji trhu s akciemi – ale výsledkem toho všeho je, že sám sebou hluboce pohrdá. Události, které se ve filmu odehrávají, jsou pro něj zcela nečekanou možností, jak znovu najít sám sebe."

 

Po boku George Clooneyho se znovu objevuje Julia Roberts, která ztvárnila Patty Fennovou, velice vyrovnanou a pragmatickou producentku pořadu Hra peněz.

 

„Patty Fennová je superproducentka. Ve schopnosti dělat několik věcí najednou se jí nikdo nevyrovná – je prostě úžasná," vysvětluje Foster. „Je skutečnou hlavní osobností celého pořadu a pomocí vysílačky sděluje Leemu Gatesovi přímo do ucha, co má udělat. Lee Gates je občas poměrně velký lenoch. Neučí se své dialogy. Říká cokoliv, co se mu zrovna zachce, a ona je tam od toho, aby zajistila hladký průběh celého pořadu. Ví, jak tuhle neřízenou střelu dostat pod kontrolu."

 

Clooney dodává, že šoumenství, které Lee předvádí, je ve skutečnosti jen maskou, pod kterou se ukrývá hluboké opovržení těmi, kteří pořad sledují. „Podobnými pořady prostupuje jistá atmosféra cynismu," míní Clooney. „Sledujete lidi za stoly, kteří vám říkají, jak máte investovat – a když je poslechnete a o své peníze přijdete, pokrčí rameny a řeknou vám, že to se zkrátka stává."

 

Clooney ale podotýká, že „se film nesoustředí pouze na osudy těch tří postav a na to, čím si všichni tři, a zejména postava Jacka O'Connella, procházejí."

 

Když za záhadných okolností selže jedna z Gatesem nejvíce opěvovaných investic, společnost Ibis Clear Capital, může se svět na vlastní oči přesvědčit o tom, jak lhostejné jsou mu osudy těch, kterých se finanční neúspěch dotkl – Kyle Budwell (O'Connell), rozhořčený investor, převezme kontrolu nad přímým přenosem pořadu Hra peněz a dožaduje se po Gatesovi a Fennové spravedlivého zadostiučinění.

 

Tímto krokem dá do pohybu krizi, která se odehrává v reálném čase v přímém přenosu na televizních obrazovkách. „To byl pro nás velice zábavný faktor," popisuje producent Grant Heslov. „Jsme už téměř lhostejní vůči tomu, co se odehrává na televizních obrazovkách a na internetu, a to, že se děj našeho filmu odehrává v rámci přímého televizního přenosu, je takovým zábavným komentářem tohoto problému."

Gates si začíná s Kylem povídat – nejprve s prostou motivací zachránit si život za asistence Patty, která si v režisérské místnosti zachová chladnou hlavu. „Kyle nemá tušení, že na Leeho po celou dobu prostřednictvím vysílačky Patty hovoří," vysvětluje Heslov. „Z dramatického hlediska je to úžasný prostředek, a myslím, že pro George a Julii to bylo po herecké stránce velice zábavné."

 

Později, když se Gates s Patty pokoušejí zjistit, co se vlastně stalo, na ně začíná Kyleovo neštěstí zcela upřímně působit. Objevují v sobě zapomenuté novinářské instinkty a rozkryjí konspiraci na Wall Street, která daleko přesahuje tyto její tři nepřímé aktéry.

 

„Bylo velice osvěžující pracovat na příběhu, který se odehrává na Wall Street, ale není přitom jenom o tom," říká Alameddine. „Šlo o tři velice odlišné osoby s různými osudy, jejichž cesty se protnuly. Náš teatrální a povrchní hrdina na konci filmu objevuje upřímné spojení s někým, do koho by to nikdy v životě neřekl."

 

Aby Clooney vdechl postavě Leeho Gatese život, vytvořil postavu zcela neuctivého, potrhlého a velice teatrálního moderátora televizního pořadu. „Lee Gates je tak trochu showman," soudí Foster. „S nápadem, že by měl svůj pořad zahajovat tanečním číslem, přišel sám George.

Když jsme začínali se zkouškami, prohlásil, že bude potřebovat zhruba půl hodiny, aby něco vymyslel. Opáčila jsem, že podle mě bude potřebovat o trochu víc času. Takže jsme sehnali choreografa a pustili se do toho."

 

Heslov prohlašuje, že produkování filmů je někdy náročné. A pak pro změnu někdy váš produkční partner přijde s tanečním číslem. „Je to prostě zábavné sledovat," říká. „Šlo o jednu z těch chvil, kdy se prostě jen pohodlně usadíte a bavíte se tím, co se před vámi odehrává. Sledovat několik dní po sobě to jeho bizarní taneční vystoupení bylo prostě ohromně zábavné, protože ho znám tak dlouho. A moje děti, které tam byly se mnou, se bavily také."

 

„George se skutečně ze všech sil snažil o to, aby ze sebe udělal co největšího blázna," pokračuje Foster. „To se mi na něm ohromně líbí. Sledovat šedivého muže ve středním věku, který přijde před kamery a předvede vám bizarní hip-hopové taneční číslo, na tom je cosi ohromně absurdního... Musíte se tomu smát a říkat si, jak příšerný zoufalec jeho postava je."

 

Skutečnost, že se celá krize odehrává v přímém přenosu před televizními kamerami, byla pro Clooneyho dalším zajímavým prvkem natáčení. „Vyrůstal jsem s přímými televizními přenosy – přímé přenosy byly každodenní součástí prvních šestnácti let mého života, protože můj otec vystupoval v živém varieté a také naživo četl zprávy," vysvětluje Clooney.

 

„Později jsem tak trochu přinutil NBC k tomu, aby natočili živou epizodu seriálu Pohotovost, a film Neodvolatelná mise jsme točili naživo. To bylo ještě předtím, než se televize začaly pouštět do skutečně odvážných televizních projektů. Říkal jsem si, že to jediné, co si lze dovolit na televizních obrazovkách, ale na plátnech kin to možné není, je přímý přenos. Nemáte při nich žádné jištění. A to je vzrušující."

 

„Spolupracoval jsem s Georgem na filmu Lítám v tom a jeho postavy v těchhle dvou filmech si jsou v jistém ohledu podobné," míní Dubiecki. „Obě postavy by mohly být velice nesympatické, jedna proto, protože létá po celém světě a dává lidem výpovědi, a druhá pro svůj velice cynický přístup k investicím, které ve svém pořadu propaguje. Ale na Georgeově herectví je úžasné to, že se do těch postav dokáže naplno vžít a zajistí, že vám sympatické jsou. Jeho postava prochází změnami a diváci jsou za všech okolností u toho a sledují je."

 

Roberts se znovu vrací po bok George Clooneyho, aby ztvárnila postavu Gatesovy producentky a režisérky Patty Fennové. Roberts vztah Fennové s Gatesem popisuje jako kombinaci lásky a nenávisti. „Gates představuje její eso v rukávu a ona se zkrátka jen snaží udržet celý ten chaos pod kontrolou. Nikdy netuší, co zrovna udělá," vysvětluje Roberts. „V jistých ohledech tvoří oba velice dobrý tým, ale jsou tu i takové, kterých má až po krk a raději by pracovala v prostředí, které by dokázala plně chápat. Současně ji to ale ohromně baví, protože jsou s Gatesem naprosto protikladné povahy a kdykoliv narazíte na někoho, kdo je vaším naprostým protikladem, je to velice zajímavé."

 

Skutečný vztah mezi Roberts a Clooneym se projevoval i před kamerami ve vztahu mezi Fennovou a Gatesem. „George Clooney a Julie Roberts se oba znají a jsou si blízcí a mají k sobě velice zajímavý a jasně identifikovatelný vztah, který jsme v rámci filmu mohli velice dobře využít, aniž bychom pro to museli cokoliv udělat," vysvětluje Foster. „Oba dva k sobě mají neuvěřitelně blízko. Z jejich vztahu a způsobu komunikace je jasné, že se jedná o skutečné přátele."

 

„Jsme s Georgem velice dobří přátelé a skvěle si rozumíme," dodává Roberts. „Našli jsme dokonalou rovnováhu v tom, jakým způsobem ho mám podporovat, jak máme tvořit společné scény, jak vnímat jejich atmosféru a tempo a jak společně naše postavy utvářet."

 

Na Roberts udělal velký dojem aspekt přímého přenosu, který s sebou tento příběh přináší. „Pro herce je vždycky přínosné, když mu něco připomíná, že je časově omezený, že nemůže ztrácet čas," zamýšlí se. „V tomto případě se soustředíme na řešení problémů a dobré nápady, protože nikdo neměl nejmenší tušení, že nějaká taková situace může někdy nastat."

 

Role Kylea Budwella, obyčejného člověka, dohnaného k extrémním činům následkem velkého finančního krachu, který ho stál celoživotní úspory, se ujal Jack O'Connell. Vycházející hvězda snímku Nezlomný představuje Kylea jako slušného a tvrdě pracujícího mladíka, který se pod tlakem finančních ztrát zhroutí. „Kyle je obyčejný pracující muž, který věřil tomu, že pokud se bude chovat slušně a bude se snažit, tak bude schopen žít uspokojivým životem," vysvětluje Foster.

 

„Zdědí jisté peníze a pokouší se je co nejrozumněji investovat, ale nakonec o všechno přijde následkem něčeho, co je zcela mimo jeho kontrolu. Jediné, co v životě měl, je najednou pryč a on nemá tušení, jak se to vlastně stalo. Kyle se s tím odmítá smířit. Nedokáže si připustit, že neudělal žádnou chybu a přesto se od něj očekává, že se smíří se svým osudem. Kyle odmítá svůj neúspěch přijmout – namísto toho se rozhodne bojovat."