středa 23. leden 2019 0:00

Ticho před bouří

Scenárista a režisér thrilleru Ticho před bouří Steven Knight, tvůrce vynikajících seriálů Taboo a Peaky Blindres: Gangy z Birminghamu, přišel s nápadem na film na moři na rybářské lodi: „Kapitán lodi měl hodně svéráznou povahu. Rybáři umí být skutečně posedlí, proto mě napadlo, že vymyslím postavu rybáře, který se úporně snaží chytit jednu určitou rybu."

"Pracoval jsem pak na postavě a příběhu rybáře, přemýšlel jsem, co byl zač, kde se nacházel a proč byl zrovna tam,“ dodává.

 

Ticho před bouří je o posedlosti jen částečně. Z té větší je to tajemný thriller, kde „dobří lidé dělají špatné věci z dobrého důvodu“ a kde na hlavní postavu dopadnou stíny z minulosti. „Rád zkoumám možnost volby a svobodnou vůli. Máme ji nebo jsou věci předem dané? Chtěl jsem vzít Dillovu postavu a uvrhnout ho do světa, kde si na počátku bude myslet, že se rozhoduje sám za sebe. Pak ale začne přemýšlet o tom, zda jsou to vlastní rozhodnutí nebo rozhodnutí, do kterých je tlačen okolnostmi,“ popisuje Steven Knight.

 

Knight je scénáristou filmů jako Špína Londýna, Východní přísliby, Spojenci, Tah pěšcem nebo odlehčené Lásky na kari. U snímku TICHO PŘED BOUŘÍ předem věděl, že ho chce i režírovat. „Jsou filmy, u nichž už když píšu scénář, vím, že je chci také režírovat. Mám tam nápady, které si chci ponechat pro sebe. U tohohle filmu to bylo desetkrát tak – opravdu jsem chtěl být režisérem právě já.“

 

Ticho před bouří se odehrává na tropickém ostrově uprostřed Indického oceánu, tvůrci se pro řadu věcí inspirovali přímo tam, kde posléze i natáčeli - na Mauriciu. „Lidé na Mauriciu jsou velmi specifičtí. Když jsem se díval, jak se oblékají, jaký život na ostrově žijí, ovlivnilo to naší představu o tom, jak film pojmout. Mám totiž pocit, že tady na ostrově žijí lidé ve svém vlastním světě.“

 

OBSAZENÍ TICHA PŘED BOUŘÍ

 

Casting započal asi půl roku před zahájením natáčení TICHA PŘED BOUŘÍ a jednou z prvních obsazených rolí byla postava Bakera Dilla. Pro Knighta byl v tomto případě od začátku první volbou Matthew McConaughey. „Nikdo není lepší než Matthew. Dill musí být trochu prudší, výrazný, postava, kterou nelze hned prohlédnout, někdo, kdo je uzavřený, a tak jsem si Matthewa představoval.”

 

“Je to chlap, který toho hodně zažil, sloužil v armádě a moře ho vyplavilo na rajský ostrov. Musíme ale zároveň cítit, že jde opravdu o muže protřelého životem. Nesnaží se schovávat před tím, co se mu v životě událo, ale chce bezpochyby ochránit ostatní před tím, co nosí v sobě. Představa, že by roli hrál Matthew, se nám zamlouvala od začátku. Matthewa scénář nadchl a s rolí velmi rychle souhlasil,” vypráví Knight.

 

Že chce ve filmu hrát, vědět Matthew McConaughey okamžitě. „Vzpomínám, že jsem Stevenovi psal: ,Nic neměň. Prosím, neměň ani slovo.‘“ Různé roviny, které příběh tvoří, ho velmi zaujaly. Na první pohled jde o muže posedlého chycením ryby, ale pod povrchem této dějové linky film řeší, co je a co není realita. „Musím ovládnout svou vůli, najít si cestu ke konci příběhu. Jsem detektivem vlastního života a musím odhalit, co je skutečné.“

 

Po obsazení McConaugheye, začali producenti sestavovat zbytek hereckého ansámblu. Anne Hathawayová si scénář zamilovala a skutečnost, že s McConaugheyem už pracovala, představovala velkou výhodu. „Vzájemně si důvěřovali, což je pro roli velmi důležité. Pojí je blízké přátelství – že jsme je pro film získali, bylo zásadní,“ dodává Knight.

 

Když ve své schránce objevila email se scénářem od Stevena Knighta, byla Anne Hathawayová nadšená. „Nemohla jsem uvěřit tomu, co čtu. Kvalita, nejen dialogů a zápletky, ale i režijních poznámek, byla tak vysoká…“ Hathawayová obdivovala Kareninu odvahu a zaujalo ji, že ji definovala láska k vlastnímu dítěti a každé rozhodnutí přijímala s vědomím, že chce pro syna to nejlepší. Anne Hathawayovou oslovila také možnost zahrát si matku, která na povrchu zdánlivě působí „velmi něžně a mírně, ale uvnitř skrývá opravdovou bojovnici.“

 

Také pro Diane Lane bylo pracovat s Knightem rozhodující příležitostí. “Je úžasný v tom, co dělá. Podle mě je tento scénář přímo od srdce. Vzpomínám si, že jsem si s ním na dálku volala a snažila se porozumět jemu a tomu, co chce, protože napsal scénář a ve svých uších slyší, jak moc jsou postavy věrné tomu, jak je vytvořil.“

 

BOGART, BRANDO NEBO LAUREN BACALL

INSPIRACE, POSTAVY A KOSTÝMY

 

„Šaty dělaj člověka“ . . charakter postav filmu hodně vytváří kostýmy a přestože nejde o historický kostýmní film, věnovali jim tvůrci velkou pozornost. „Jako inspiraci jsem používal klasické noirové filmy, Humphreyho Bogarta a Lauren Bacallovou, jejich sílu, krásu a osudovost. Pak přemýšlel, jak je přetavit do současné estetiky,“ říká kostýmní návrhář Danny Glickman.

 

Co se týče hlavní postavy a Matthew McConaugheyho, našel Glickman inspiraci v tradiční mužnosti, kterou vidíme například u Bogarta nebo Marlona Branda. „Hrál jsem si se správným dávkováním autentičnosti, kuráže, mužnosti a propracované citlivosti. S Matthewem jsme se snažili vytvořit něco zdánlivě jednoduchého, co se ale v průběhu příběhu může ukázat jako velmi pravdivý odraz života, který Dill žije.“

Glickmana také bavilo navrhování kostýmů pro Karen, kterou ztvárnila Anne Hathawayová. „Na postavě Karen se mi líbí, že předkládá mnoho otázek tím, jak se prezentuje – je vždy elegantní, záleží jí na detailech. Myslím, že se ale v průběhu filmu budeme vážně ptát, co je Karen vlastně zač.“ Glickman se domnívá, že diváci budou hledat odpovědi v jejích kostýmech.

 

Glickman byl velmi nadšený ze spolupráce s Jasonem Clarkem. „S jistotou ví, jak se v pohybovat v drahých oblecích a byla zábava s ním pracovat při vytváření Frankových kostýmů. Frank je postava, o níž ve filmu hodně slyšíte ještě, než se objeví na plátně, což znamená, že od něj budou diváci také hodně očekávat. Když se pak objeví, tak já jako kostýmní výtvarník, mohu podpořit to, co od jeho postavy diváci očekávají. Ukáže se, že má vkus a umí se oblékat.“ Frank je vždy sladěný od hlavy až k patě a podle Glickmana hrají jeho kostýmy velkou roli pro pochopení jeho postavy, světa odkud pochází a světa, který ve svém okolí očekává.

 

EXOTICKÉ NATÁČENÍ

 

TICHO PŘED BOUŘÍ se odehrává kdesi tropech, ve fiktivním městě s názvem Plymouth. Produkční tým zkoumal různá exotická místa – například Bermudy, Dominikánskou republiku nebo Fidži, ale jakmile dorazil Knight na Mauricius, věděl, že svoje místo našel. „Mauricius je z hlediska natáčení filmů zatím neobjevený, protože své dveře filmařům otevřel teprve nedávno. Hledal jsem místo, kde, ať už namíříte kameru kamkoliv, nebudete vědět, kde se nacházíte. Jinými slovy, místo Mauriciu to stejně tak mohl být Karibik, Afrika, nebo Francie, podle konkrétního místa a etnického složení obyvatelstva. Žijí tu všichni, namíchání, a zdá se, že spolu vychází.“

 

“Na papíře vypadalo natáčení na Mauriciu poměrně náročně, je to přeci jen ostrov uprostřed indického oceánu a daleko od všeho. Když jsme tam ale dorazili, projeli jsme východní pobřeží a vzpomínám si, že jsme se procházeli po molu, zastavili se, poodstoupili a podívali se na ten svět a uvědomili si, že máme restauraci, kterou bychom mohli proměnit v bar, máme molo a máme krajinu, která se může stát rybářskou vesničkou. V tu chvíli jsme věděli, že jsme našli to správné místo, které nám bude kreativně vyhovovat,“ dodává Steven Knight.

 

Vzhledem k tomu, že se asi 28 až 30 stran ze 100 stránkového scénáře odehrává na otevřeném moři, bylo natáčení TICHA PŘED BOUŘÍ neuvěřitelně náročné. Natáčet na lodi je velmi složité, pomalé a drahé, přináší problémy s počasím, nestálostí světla i vody. Mauricius však nabízí i jedinečnou výhodu – jde o sopečný ostrov obklopený útesem. Když členové štábu zvažovali jiná místa, mysleli si, že budou scény na moři muset natáčet v nádrži. Ale protože útes obklopující Mauricius vytváří efekty laguny hluboké jen dva metry, dokonale splňoval fyzikální vlastnosti nádrže. „V podstatě využíváme takovou obrovskou nádrž a útes slouží jako přechod mezi stojatou vodou a oceánem, přesně jako když natáčíte v nádrži,“ vysvětluje Knight. „Mauricius a všechny jeho vlastnosti nám pomáhají vytvořit svět, který jsme si vymysleli.