čtvrtek 25. červen 2015 0:00

Terminator Genisys: Teď platí jiná pravidla

Slavný režisér James Cameron, jeden z prvních diváků filmu Terminator: Genisys, po promítání prohlásil, že právě viděl snímek, který může být právem považovaný za třetí díl, navazující na jeho dva Terminátory. Větší punc kvality než pochvalu od „otce zakladatele" film získat nemohl. Cameron to řekl i přesto, že si Terminator: Genisys s původním příběhem pohrává a dost zásadně mění pravidla hry.

Budoucnost je temná. Soudný den v devadesátých letech minulého století zlikvidoval polovinu lidstva a ti, kdo přežili, se od té doby snaží marně vzdorovat počítačovému systému Skynet. Nejsilnější hnutí odporu se zformovalo kolem Johna Connora (Jason Clarke), jenž pro Skynet představuje největší hrozbu. Problém má vyřešit Terminátor, stroj na zabíjení s lidskými rysy (Arnold Schwarzenegger), kterého Skynet vyšle do minulosti, aby zabil Connorovu matku Sáru (Emilia Clarke) dřív, než svého syna stihne počít. Jenže i lidští rebelové mají přístupu ke stroji času a za Sárou pošlou vojáka Kylea Reese (Jai Courtney), aby ji pro změnu chránil před Terminátorem.

Až do tohoto okamžiku se výše uvedený popis shoduje s dějem prvního dílu. Návratem do roku 1984 však dochází k zásadnímu bodu obratu. Kyle Reese zjišťuje, že Sára není bezbranná a vyděšená servírka, ale pořádná ranařka, kterou žádný Terminátor nemůže vyděsit, zvlášť když jí jeden takový stroj už pár let dělá společníka a ochránce. Jenže tahle zdánlivá výhoda může být k ničemu, protože Skynet má „prsty" všude a rozhodně chce zabránit tomu, aby tahle nesourodá trojice namalovala lidstvu růžovou budoucnost.


Kvalitní a originální příběh byl hlavním důvodem, proč se k jedné ze svých nejslavnějších rolí vrátil Arnold Schwarzenegger. „Nadchla mě už první verze scénáře. Oceňoval jsem, s jakou precizností se tvůrci snažili, aby byl příběh i ve známých kulisách dostatečně originální, a jakou péči věnovali postavám. Proto jsem se chtěl znovu stát Terminátorem," dodává herec.

GENISYS: ZAČÁTEK

V roce 1984 na zem zavítal kyborg z budoucnosti. Jmenoval se Terminátor.

Mezi miliony diváků okouzlených touto novou filmovou ikonou byli i produ-centi David Ellison a Dana Goldberg, kteří měli svou vlastní filmařskou budoucnost zatím před sebou.

Ellison vzpomíná: "Terminátor a především James Cameron byli hlavním důvodem, proč jsem se rozhodl dělat filmy; pro mě je prostě jedním z největších filmařů všech dob. Myslím, že Terminátor 2 nastavil laťku tomuto žánru. Dostat příležitost pracovat na filmové sérii, do které jsem se jako dítě zamiloval, a která mě přiměla stát se filmařem, je splněným snem."

Dana Goldberg dodává: "Když bylo oznámeno, že byla práva k Termináto-rovi k dispozici, samozřejmě, že jsme se o ně zajímali stejně jako mnoho dalších. Je to neuvěřitelná filmová série. Zejména první dva Terminátoři jsou filmy, které David i já ctíme. A ve Skydance děláme rádi filmy ve velkém stylu. Oživit Terminá-tora jak pro diváky, kteří milovali originál, tak pro zcela nové publikum, byla příle-žitost, kterou jsme si nemohli nechat ujít."

S autorskými právy v kapse duo ze Skydance Productions začalo hledat scénáristy, kteří by se tohoto mamutího projektu ujali. Oslovili scénáristku/produ-centku Laetu Kalogridis a Patricka Lussiera. Kalogridis vzpomíná: "David a Dana nás oslovili kolem Vánoc 2012 a naše první reakce byla 'ne', stejně jako naše druhá i třetí. Řekli jsme ne, z úcty k filmovému světu Jamese Camerona. Pracovala jsem s ním několik let, je mi inspirací osobně i filmařsky, a já jsem v žádném pří-padě nechtěla udělat nic, co by nerespektovalo jeho tvorbu. Terminátor je jeden z nejúžasnějších sci-fi příběhů a Cameron je jedním z největších žijících filmařů."

Ale společnost Skydance byla vytrvalá. Takže se Laeta Kalogridis nakonec spojila se samotným Cameronem. Nejenže jí dal svolení a požehnání, ale nahodil myšlenku, která spustila řetězovou reakci, nevyhnutelnou v každé velké přípravné fázi. Poradil Laetě: "Udělej vše pro to, abys napsala dobrou roli pro Arnolda!" Pa-trick Lussier komentuje: "Laeta se touto myšlenkou nakazila. Jakmile jsme začali přemýšlet o možnostech příběhu a znovu se podívali na první dva Terminátory,

pochopili jsme, jak k tomuto světu a jeho postavám z hlediska dnešní doby přistu-povat."

Kalogridis pokračuje: "Cestování v čase je zakotveno v DNA materiálu, který dává vzniknout možnostem alternativních vesmírů a různých časových rovin, aniž bychom měnili původní materiál. Tyto příběhy existují a budou existovat i na-dále. Již se odehrály, ale můžete odvyprávět jiný příběh, který z nich vychází a vydává se jiným směrem."

Oba světy - globální politiky a filmové tvorby 80. let, které daly vzniknout originálním filmům, se od té doby nesmírně změnily. Necelých pět let před pádem Berlínské zdi Terminátor prohlásil: "Já se vrátím". Využití plného potenciálu počí-tačem generované grafiky a efektů bylo tehdy ještě na celá desetiletí vzdálené. Od prvního pozemského dobrodružství T-800 uplynulo mnoho let a stejně tak se pro filmaře otevřel bezpočet možností, jak se chopit Terminatora Genisys.

"Cameronovy filmy pro mě byly filmy studené války," poznamenává Ellison, "kdy analogie, která sloužila jako nadstavba příběhu, byla velmi podobná hrozbě, kterou lidé pociťovali během této éry. Pokrok na poli umělé inteligence nám dává příležitost aktualizovat tuto filmovou sérii pro dnešního diváka. Namísto toho, aby-chom se osvobodili od Skynetu, vzdáváme se našeho soukromí, naší svobody, našich informací. Stojíme ve frontách na nejnovější technologie a software. Zá-kladním pravidlem bylo, vyjádřit se k tomu, co se vlastně dnes děje a to způsobem, který je nový, zábavný i vzrušující - což jsme udělali. Podle mě je sci-fi nejvíce efektivní, když využívá skutečných světových událostí a umístí je do fiktivního pro-středí."

Filmaři Genisys cítili, že v jádru toho všeho se nacházela 'dysfunkční ro-dina'. Její příběh totiž Cameron umístil mezi Terminátory, kteří hrozí potenciálním vyhlazením lidské rasy. Stejný příběh zaujal režiséra Genisys, Alana Taylora.

Producent Ellison říká: "Museli jsme najít režiséra, kterému by záleželo na postavách, ale i na této rodině. Ano "Terminátor" je akční film a my jsme byli roz-hodnutí toto očekávání naplnit. Existuje spousta lidí, kteří umí skvěle točit akční filmy, ale jen hrstka z nich dokáže z protagonistů dostat skvělé herecké výkony. My všichni máme rádi 'Hru o trůny' stanice HBO a domnívali jsme se, že 'Thor:

Temný svět' byl fenomenální. Když se objevil režisér Alan Taylor, chtěl vědět, jak budou filmy s Terminátory vypadat, kolik se jich chystá a jak zrealizovat bojovou scénu ve třetím dějství. Trval na tom, že milostný příběh a vztahy mezi postavami musí fungovat. To vše nám sdělil během našeho prvního setkání. Řekli jsme si: 'Dobře, to je ten správný člověk.'"

Taylora na tomto filmu lákala výzva - jak ho natočit: "Je to legrační," při-znává Taylor, "zvažoval jsem několik různých projektů, ale tohle byl první, kdy jsem nedokázal na začátku přesně říct, jak na to: byla to hádanka, kterou bylo nutné vyřešit a to pro mě bylo vzrušující a zajímavé. Je toho tolik, co si na Cameronově světě oblíbíte a samozřejmě i toho, co si diváci již oblíbili. Zároveň se tento příběh vyvíjí - musí se stát větším a pustit se do nových směrů. Na rozdíl od jiných filmo-vých pokračování, mi toto připadalo jako úplně nově rozehraná hra. Zajímalo mě, jestli to zvládneme."

Taylorova častá spolupracovnice (a budoucí Sarah Connorová), herečka Emilia Clarke, vidí režisérův úspěch v jeho úctě k námětu a schopnosti ho udělat relevantním. Emilia Clarke dodává: "Alanovi se podařilo spojit staré a nové, ale také tomu dodat velmi citlivou, inteligentní interpretaci. Myslím, že jedním z jeho cílů bylo, abychom se ptali, co to znamená být skutečně svobodní a jaká rozhod-nutí pro to musí naše postavy udělat. Myslím si, že původního Terminátora ctíme a dokážeme ho představit i dnešnímu, novému publiku."

Taylor vysvětluje: "Snažili jsme se začít v časové lince, kterou známe a pak ji rozvést do nových směrů, aby to dávalo smysl, abychom poznali budoucnost, jejíž záblesky jsme postřehli již v předchozích dílech. A pak jsme se ponořili do minulosti, jejíž záblesky jsme také viděli v minulých filmech, ale tento snímek se nás snaží zavést ještě hlouběji, na nepoznaná území, aniž bychom se dostali do rozporu s některou z věcí, které již z mytologie tohoto filmu známe."

Producentka Goldberg dodává: "Pro mě je skvělý sci-fi film vždy o něčem víc než jen o velkých explozích a efektech. Stále si pamatuji, když jsem viděla Terminátora poprvé a došlo mi 'Oh wow, to je milostný příběh.' Je to úžasný sci-fi film s Arnoldem Schwarzeneggerem jako robotem zabijákem. Všechno to je ne-skutečné a pro mě se to omezilo na jednu větu 'Cestoval jsem v čase kvůli Tobě,

Sarah.' Cameron přišel na způsob, jak tento milostný příběh představit masovému publiku prostřednictvím neuvěřitelného sci-fi filmu.

"Jeden z mých nejoblíbenějších momentů najdete v Terminátorovi 2, kon-krétně ve vnitřním hlasu Sarah Connorové, když mluví o tom, jak by byl Terminá-tor, kterého tolik nenáviděla [v prvním filmu], perfektním otcem jejího syna. Nikdy by ho neopustil, nikdy by mu neublížil, vždy by tam byl pro něj. V Cameronových filmech najdete oboje, neuvěřitelnou vizuálnost i pevné zasazení v realitě a v jádru toho všeho emocionální příběh."

Úvodní scéna Terminatora Genisys představí finální útok na zbývající část lidstva vedeného Johnem Connorem a Kyle Reesem. Tato scéna by se také dala nazvat soumrakem lidstva. Dana Goldberg vysvětluje: "Film otevřeme Kyle Ree-sem jako chlapcem, vysvětlujeme, co se stalo předtím, než se narodil. Že lidé byli lhostejní a dovolili strojům, aby ovládly svět. Nakonec stroje rozhodly, že lidé jsou pro ně hrozbou, převzaly kontrolu systémů protiraketové obrany a během Soud-ného dne vyhladily tři miliardy lidí."

Ve filmu se píše rok 2029. Příznivci hnutí odporu se shromáždí a věří, že porazili Skynet. Vzápětí ale zjistí, že stroje vyvinuly a použily svou vlastní taktickou zbraň schopnou časového posunu a odeslaly Terminátora zpět v čase, aby zabil Sarah Connorovou, Johnovu matku, ještě předtím, než otěhotněla a porodila bu-doucího vůdce lidského odboje.

Fanoušci filmové série bezpochyby poznají Terminátorův příjezd do Los Angeles v roce 1984, ale také si brzy uvědomí, že se tento filmový příběh vydává novým směrem.

David Ellison podotýká: "Rok 1984, do kterého se naše postavy v čase vrátí, se od původního filmu liší. Vyšly totiž najevo skutečnosti, které ho pohánějí zcela jiným směrem. Filmy této série se vždy odehrávaly v současnosti, ne v budouc-nosti nebo v minulosti. Náš film se tomuto uspořádání vymyká. A tak se skrz sled událostí naše postavy ocitnou na cestě do roku 2017, ve snaze zabránit tomu, aby Soudný den nikdy nenastal."

Dana Goldberg přiznává: "Chtěli jsme zachovat respekt k postavám, které Gale [Anne Hurd] a James Cameron vytvořili. Když mluvíte o světě Terminátora,

bez ohledu na jeho časovou osu, vždy tu najdete Sarah Connorovou, Kyle Reese, Johna Connora, Terminátora - i když tentokrát nebudou zcela identičtí s lidmi, které znáte z předchozích dílů. To je přístup, který jsme zaujali a zůstali mu věrní i v průběhu vývoje scénáře. Jsou tu všichni... jen ne přesně ti samí lidé, kteří se ob-jevili ve filmech dříve."

Filmaři se ponořili hluboko do své sci-fi fantazie, když poměrně pečlivě znovu vytvořili úvodní sekvenci přistání Kyle Reese v roce 1984, včetně bezdo-movce a psa. Ale spolu s tím dobře známým se objeví i T-1000, který předčí veš-kerá divácká očekávání.

Goldbergová podotýká: "Reese se vrací do minulosti, jako to udělal kdysi předtím, když mu bylo řečeno, že je Sarah Connorová bezmocnou ženou, která pracuje jako servírka, 'nebude mít ponětí, o čem mluvíš, ale musíš ji zachránit, i když ti nebude věřit.' Nejdříve ho pozdraví samotný Terminátor, což ho překvapí, a nakonec se dostaví i Sarah. A je to její postava, která pronese slavnou větu, 'Jestli chceš žít, pojď se mnou.'"

OBSAZENÍ BUDOUCNOSTI, MINULOSTI & PŘÍTOMNOSTI

Podle Davida Ellisona: "Terminator Genisys není remake, není to restart ani pokračování - je to vlastně nové pojetí založené na Cameronově zdrojovém mate-riálu. Diváci vůbec nemusí znát předchozí filmy, tento příběh je na nich nezávislý. Ale na fanoušky, kteří viděli první dva filmy, tu čekají mnohá velká překvapení. Díky cestování v čase se vydáme na rozbíhající se časové ose do zcela nových směrů."

Co se týče hereckého obsazení, první na seznamu byla titulní postava. K životu ji opět přivedl Arnold Schwarzenegger.

"Nemyslím si, že je možné natočit Terminátora bez Arnolda," naznačuje Ta-ylor. "Já osobně bych si ho bez něj nedokázal představit. Něco na tom je, jak on a Cameron tuto postavu vytvořili a během prvních dvou filmů prozkoumali různéstránky jeho charakteru. V podstatě tak nastavili parametry tohoto filmového světa, jeho mytologii. Bylo by pro mě opravdu těžké přemýšlet o filmu Terminátor bez Arnolda."

"Byl jsem velmi šťastný, že jsem se mohl znovu zapojit do tohoto filmu," přiznává Schwarzenegger. "Zavolali mi, aby mi sdělili, že David a Megan Ellison získali práva a první věc, na kterou jsem pomyslel, byla: "Konečně dělají další po-kračování! A konečně jsem zase ve filmu! Zároveň mě potěšilo, kdo psal scénář. Líbilo se mi, jakým směrem se ubíral hned od první stránky."

Scenáristka Kalogridis říká: "Arnoldova postava je jako z ledu - jak se může stát základem a srdcem příběhu, když v podstatě srdce nemá? Myšlenka, že Ar-nold hraje Terminátora, který zestárnul, byla lákavá - čili nesnažit se dělat žádné šílené CG věci, ale respektovat změnu v herci. Terminátor vždy patřil do své doby - takže odvyprávět příběh v okamžiku a ve věku, který Arnold žije... to zajímalo nás všechny. Lidská tkáň, která kyborga pokrývá, stárne, ale věk se projevil i v jeho nitru díky jeho dlouholetým zkušenostem s lidmi. Měli jsme pocit, že by to bylo zajímavé prozkoumat."

"Je to jako s jízdou na kole," směje se Schwarzenegger. "Okamžitě se vám to vrátí. Vzpomínám si, když jsem si přečetl scénář a začal se učit repliky. Znovu jsem mluvil jako stroj. Prostě do té postavy vklouznete."

Producent Ellison dodává: "Nemůžete nazvat film Terminátor bez Terminá-tora. V tomto filmu Arnold hraje postavu, která byla poslána zpět v čase, kdy bylo Sarah Connorové devět let. Nebyl schopný zachránit oba její rodiče, ale zachránil ji a vychoval ji. Stal se jejím opatrovníkem, strážcem a ochráncem. Bojovat po tak dlouhou dobu ho trochu opotřebilo, má pár nepatrných závad. Jeho vzdělávací procesor byl celou dobu zapnutý, takže když cestoval dopředu v čase, měl více než 30 let na zodpovězení otázky: může se ve skutečnosti stát člověkem? Jak v této pozici komunikuje se Sarah? A když se pak na scéně objeví Kyle a zamiluje se do Sarah - jak ho to změní? Arnold se také objeví v některých úžasných akčníchscénách, vždyť je to Arnold! Myslím, že lidé ocení, že je zpět a v lepší formě než kdy jindy."

"Pokud máte k dispozici Arnolda, musíte ho využít zcela novým způsobem," tvrdí Taylor. "Nemůžete prostě udělat znovu totéž. Takže pro mě bylo velmi důle-žité, že jsme na tuto postavu zaujali úplně jiný pohled. Že jsme ho vzali na místa,kam by se předtím nikdy nemohl dostat. Víte, on se vyvíjí, dozrává a to nás přivedlo ke zbrusu nové verzi této postavy."