čtvrtek 14. červenec 2016 0:00

Robin Holešínský: Doručíme balík i na Severní pól

Podnikatel Robin Holešínský stojí společně s kolegou Martinem Jánošíkem za projektem Delibarry, což je doručovací služba, která by měla zjednodušit posílání balíků do zahraničí. Garantují, že jsou schopní doručit jakýkoliv balíček po Evropě do 48 hodin, po světě do 96 hodin. Lze to dodržet? A jak na tento nápad Holešínský přišel? To a mnohem více se dozvíte v našem rozhovoru.

1) Dnes je z vás úspěšný mladý podnikatel, ale vzpomenete si ještě, čím jste chtěl být jako malý kluk? Napadlo vás už tehdy, že jednou budou lidé vaším prostřednictvím posílat balíky po celém světě?

 

Asi jsem neměl nějaké vyloženě vysněné povolání, ale vždycky se mi jako malému klukovi líbili popeláři. Hlavně mě fascinovalo to jejich velké popelářské auto. Takže za sebe bych asi řekl, že nejvíc ze všeho jsem chtěl být popelář. Tehdy jsem ještě určitě o posílání balíků nesnil. Myslím, že to není nijak "sexy" odvětví. Doufám ale, že ho do budoucna DeliBarry alespoň trošku osvěží. Hodně stavíme na neotřelém přístupu a cool visuálech, které nejsou, pro to co děláme, úplně běžnou praxí.

 

2) Máte nějaký podnikatelský vzor, někoho, kdo vás v podnikání inspiroval nebo stále inspiruje?

 

V poslední době nás hodně inspiruje Elon Musk. Neříkám, že se náš produkt dá srovnávat s vizí kolonizovat Mars, ale jeho tah na bránu a drive pro podnikání je obdivuhodný. Stejně tak schopnost porozumění a ochota učit se novým věcem. To je dle mého názoru v podnikaní velmi ceněnou vlastností. V dnešní době startupů je důležité, aby founder (zakladel) vynikal v některé z oblastí. Za mě jsou nejlepší kombinace founder/programátor nebo founder/marketer, což je můj případ.

 

3) Radíte se o podnikatelských záležitostech se svými partnerkami? A jak vůbec zvládají vaše pracovní tempo?

 

S partnerkou se vyloženě neradím. Rád si vyslechnu její názor, který je mnohdy velmi užitečný, ale finální rozhodnutí nechávám především na svém úsudku. Jinak pracovní tempo a časová vytíženost jsou bohužel daňí, kterou partnerky podnikatelů musí snášet. Jednak to jsou občasné pracovní cesty po Evropě a za druhé má přítelkyně nerada vidí, když pracuju ještě po tom co přijdu pozdě z práce. Snažím se tedy cca od té 18 do 22 již nepracovat a notebook znova otvírám až po 22, kdy již přítelkyně většinou spí.

 

4) DeliBarry se zabývá doručováním zásilek. V čem jste ale jiní než Vaše konkurence, proč by měl zákazník svěřit svoje zásilky právě Vám?

 

Naši konkurenční výhodu bych popsal třemi slovy: jednoduchost, cena a rychlost. To jsou hlavní benefity pro našeho zákazníka a v neposlední řadě je to samozřejmě i pohodlí. Nemusíte chodit na poštu, stát někde dlouhé fronty nebo se vláčet s těžkým balíkem. Nic podobného! Kurýr přijede přímo k vám až domů a balíček si od vás vyzvedne.

 

5) Využíváte firmu i pro vaše soukromé zásilky? Když chce třeba vaše babička nebo maminka poslat balík, zavolá vám?

 

Ano, určitě. Posílat zadarmo můžou i naši zaměstnanci, ale rodina samozřejmě také. I když babička si s počítačem a internetem nerozumí až do té míry, aby objednávkou úspěšně prošla až do konce, takže když je potřeba, objednávku pošlu do systému já.

 

6) Zdálo by se, že jste ryze mužská firma... Zaměstnáváte také ženy?

 

Je to složité. Jsme víceméně IT firma a tam je žen vždycky málo. Aktuálně je nás v týmu 9 a žena je tu pouze jedna. Veronika na zákaznické podpoře. Do budoucna bychom ale rádi přijali další. Hlavně do naší zlínské pobočky, kde jsou zatím jen muži.

 

7)  Kdybyste se mohli stát jednou z vašich zásilek, do jaké země byste se nejraději podívali?

Já osobně bych se rád podíval na Aljašku. To je pro mne ta prává divočina. Dříve jsem cestoval spíše do velkých měst jako New York, Tokio či Singapur. Teď bych se rád vydal opačným směrem, ale aktuálně už není tolik volného času a raději se věnuji firmě.

 

8) Vybavíte si třeba ze svého oboru nějakou kuriozitu? Například exotické místo, kam měl balíček směřovat nebo nějaké zvláštní, netradiční přání zákazníka?

 

Jeden náš zákazník se ptal, zda můžeme přepravit mrtvé zmražené zvíře (pro výzkumné účely). Museli jsme ho bohužel odmítnout. Jiný zákazník se zase zajímal o možnosti posílání automatických zbraní v rámci ČR. Ani tomuto zákazníkovi jsme nemohli pomoci.

 

Vzhledem k tomu, že doručujeme po celém světě, nejsou pro nás cílové destinace obvykle exotické. Ale doručovali jsme například do Gabonu, Jihoafrické Republiky, Venezuely či do Íránu.