úterý 13. prosinec 2016 0:00

Skoro polovina Čechů řeší dárek od Ježíška i za někoho jiného. Vánočních nákupů se nejčastěji vzdávají muži

44 % lidí letos nakoupí dárky na Vánoce i za někoho jiného. Nejčastěji to dělají za svého partnera nebo partnerku. Každý desátý Čech v průzkumu agentury STEM/MARK naopak připustil, že za něj všechny vánoční dárky pořizuje někdo jiný. Za dárky hodlá 73 % lidí utratit stejně jako v loňském roce. Pro děti pak bude dárky kupovat 7 z 10 Čechů.

Alespoň jeden vánoční dárek plánuje letos koupit 85 % lidí. Téměř polovina Čechů se přitom ocitne i v roli suplujícího Ježíška a dárky nakoupí také za někoho jiného: za svého partnera nebo partnerku část dárků kupuje 29 % lidí, 11 % to udělá za své rodiče, 9 % pak za děti. Za bratra nebo sestru pod stromeček dárky sežene 6 % dotázaných. Za 10 % lidí pak bude všechny vánoční dárky kupovat někdo jiný a 5 % dotázaných neplánuje dárky pořizovat vůbec.

 

„Důvody, proč někteří lidé nechávají výběr dárků na někom jiném, jsou různé. Především to bývá kvůli tomu, že obdarovaného zná ten druhý lépe, a dokáže se mu tak dárkem více trefit do jeho vkusu. Roli v tom hraje i nedostatek času nebo prostě nechuť některých lidí nakupovat cokoliv. Hlavně muži využívají možnost nechat se při výběru dárku zastoupit. A ženy pak ve většině případů bývají tím, komu je tento úkol svěřen,“ komentuje výsledky výzkumu Tomáš Motl, který vede oddělení výzkumu trhu v Air Bank.

 

Tři čtvrtiny Čechů plánují za dárky utratit přibližně stejně jako loni. Jen 12 % lidí hodlá utratit více, 9 % naopak méně. Nejvíce lidí (24 %) si na vánoční dárky vyčlenilo tři až pět tisíc korun, pouze 13 % pak více než deset tisíc.

 

Dětem do osmnácti let letos kupuje dárky 72 % lidí. 17 % respondentů pak za tyto dárky dá více než polovinu svého rozpočtu.

 

Češi budou letos nadělovat svým blízkým hlavně kosmetiku (59 %), knihy (50 %), oblečení (49 %), hračky (46 %) nebo parfémy (40 %). 23 % lidí pak vánoční dárek hodlá vyřešit tím, že obdarovanému dají přímo hotovost. Každý desátý Čech řeší pořízení dárků až těsně před Štědrým dnem, naopak téměř polovina lidí dárky nakupuje průběžně a 38 % začíná zhruba měsíc před Vánoci.

 

Pro dárky zamíří lidé hlavně na internet

 

Nejvíce dárků Češi letos nakoupí v internetových obchodech (73 % lidí) a plánují tu utratit také nejvíce peněz. Do obchodních center i kamenných obchodů pak pro dárky zamíří shodně 68 % lidí. Naopak pětina dotázaných v e-shopech dárky nepořizuje vůbec. Pro 53 % z nich je největší bariérou to, že si zboží nemohou předem prohlédnout nebo vyzkoušet.

62 % lidí hodlá dárky zaplatit z vlastního účtu a každý pátý ze společného účtu, který má se svým partnerem. Hotovost pak z peněženky vytáhne stejný počet lidí jako platební kartu (74 % hotovost vs. 71 % karta).

 

„V předvánočním období platíme kartou častěji a větší částky, proto je dobré si předem zkontrolovat, jaké limity jsou na ní nastavené a případně je rovnou upravit. Zaplatit za nákup kartou je pak většinou také rychlejší, na vrácení drobných se nečeká.A v neposlední řadě je v nákupních tlačenicích karta lepší i kvůli bezpečnosti. Když totiž člověk o kartu přijde, může si ji hned zablokovat a neoprávněné bezkontaktní platby mu například u nás v Air Bank vrátíme. Pokud ale ztratí naditou peněženku, se svými penězi se už většinou nikdy nesetká,“ říká Jaromír Vostrý, produktový manažer Air Bank pro platební karty. 85 % lidí říká, že limity na své platební kartě zná, 37 % z nich si je jednou za čas upravuje, 12 % to dělá dokonce vždy před tím, než zaplatí na internetu.

 

Lidé myslí i na povánoční reklamace

 

Účtenku od zakoupeného dárku si schovávají tři čtvrtiny lidí. Dělají to hlavně kvůli případné reklamaci (90 %) nebo situacím, kdy je třeba nevhodný dárek vrátit nebo vyměnit (86 %). 52 % si účtenky ukládá uspořádaně například do desek, 44 % je jen neuspořádaně hází do krabic nebo šuplíků. Zatím pouze 4 % dotázaných využívá pro uložení účtenek některé z virtuálních úložišť. Přitom právě taková úložiště bývají pro ukládání účtenek nejvhodnější. Klienti se k dokladům dostanou odkudkoli, nikdy jim nevyblednou a elektronická kopie účtenky stačí i jako doklad při reklamaci. A snadné pak bývá také vyhledávání konkrétní účtenky. Například Šanon od Air Bank každou vloženou účtenku sám přečte a klienti v něm pak mohou konkrétní doklad snadno dohledat podle obchodníka, názvu zakoupeného zboží nebo třeba vlastní poznámky. Ke všem účtenkám si navíc mohou přidat fotografie (aby věděli, ke kterým botám patří) nebo připomínky (aby věděli, kdy například skončí záruka).

 

Výzkum Air Bank realizovaný agenturou STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování v listopadu 2016 na reprezentativním vzorku 500 respondentů ve věku 18 až 65 let.

 

image001