pátek 17. leden 2020 0:00

Hledáte klíč ke štěstí? Potřebujete vášnivý zájem!

Motivační knihy, meditace, bdělá pozornost, superpotraviny, cvičení, cestování nebo osvojování nových dovedností, to vše jsou způsoby, jak dosáhnout naplnění. Ale co je ten správný klíč ke štěstí?

Průzkum provedený na 13 trzích včetně Velké Británie, Německa, Francie, USA, Španělska, Turecka, Ruska a Jihoafrické republiky ukazuje, že jím může být vášnivý koníček.

 

Podle jedné z největších studií, které kdy byly v oblasti lidských zájmů provedeny, 9 z 10 dotazovaných lidí věří, že vášnivý zájem jim v životě přináší „pocit úspěchu a naplnění“, což dokazuje, že díky vášnivému zaujetí jsme skutečně šťastnější. Stejný počet respondentů se domnívá, že vřelý zájem nám pomáhá lépe se vyrovnat se stresem každodenního života.

 

Dr. Nick Southgate, behaviorista, tvrdí: „Vášnivý zájem byl pro člověka vždy důležitý, protože mu pomáhá definovat, kdo je. Ve světě, který je stále bouřlivější, kde budoucnost zdánlivě přináší větší nejistotu... budou čím dál důležitější věci, do nichž se můžete pustit a kde jen vy určujete, na čem vám záleží, co to pro vás znamená a kam to směřuje.“

 

Globální průzkum se zabýval zájmy 13 000 respondentů ze 13 trhů (Dánsko, Francie, Německo, Itálie, Nizozemsko, Polsko, Rumunsko, Rusko, Jihoafrická republika, Španělsko, Turecko, Velká Británie a Spojené státy americké). Průzkum byl realizován jménem společnosti Discovery Communications, globálního lídra v oblasti zábavy, která vychází z reálného života.

 

Intenzivní zájem nám dává pocit, že máme život pěvně v rukou. 89 % lidí tvrdí, že když se věnují svému koníčku, cítí se „nejvíce sami sebou“. Studie ukazuje, že u lidí, kteří mají nějaký vášnivý zájem, je o 43 % větší pravděpodobnost, že se budou při rozhodování cítit sebejistě. Koníčky nás také „sbližují s ostatními lidmi“ a pomáhají nám „potlačit pocity izolace a osamění“: 73 % lidí věří, že vášnivý zájem nám dává „pocit sounáležitosti“, což ukazuje, že u lidí s koníčky je větší pravděpodobnost, že mají okruh dobrých přátel, na které se mohou spolehnout.

 

V průměru lidé mají čtyři koníčky. Z celkového počtu 38 zájmových oblastí, které průzkum sledoval, se společnost Discovery blíže zaměřila na 10 základních, jako jsou např. sport, jídlo, pobyt v přírodě, znalosti, domov, motorismus nebo třeba svatby a vztahy. Na 13 trzích zaujal dvě nevyšší příčky zájem o jídlo a zájem o pobyt v přírodě, na třetím místě v oblíbenosti skončily společně znalosti a výjimečné životy.

 

Jídlo figuruje jako zájem č. 1 ve Velké Británii, USA, Francii, Itálii, Nizozemsku, Polsku, Jihoafrické republice a ve Španělsku, zatímco v Dánsku, Německu, Rumunsku a Rusku byl jedničkou život v přírodě. Touha po pochopení světa vynesla v Turecku na první příčku znalosti.

 

Pobyt v přírodě by jistě zaujal přední místo v žebříčku i u respondentů v České republice, a to nejen proto, že Češi jsou známí jako národ chalupářů. S tím souvisí i naše další nejoblíbenější koníčky, mezi něž patří zahradničení, kutilství nebo grilování. Kromě toho Češi taky rádi sportují nebo si „zajdou na jedno“.

 

A jak v životě hledáme vášnivý zájem? Podle průzkumu nás ke koníčkům nejvíce motivují rodiče, na druhé příčce je televize a třetí místo zaujímá vliv přátel. Co se týče rozvíjení našich intenzivních zájmů, televize je považována za vlivnější než YouTube nebo jiná sociální média.

 

Fulvia Nicoli, výkonná viceprezidentka pro obsah a produkt společnosti, uvedla: „Ve světě, kde se nám bolestně nedostává času a kde nás neustále něco ruší a něco se mění, nám koníčky pomáhají lépe vnímat sami sebe i okolní svět. Tato studie jasně ukazuje, že lidé více než kdy dřív touží po tom, aby je jejich zájmy spojovaly s ostatními i s okolním světem. Discovery propojuje vášnivé zaujetí, které je lidem vlastní, s obsahem a příběhy, které lidi inspirují, aby se svým zájmům věnovali. Pro každého skalního fanouška máme něco pro radost, od jídla nebo životního stylu přes sport až po život v přírodě.“

 

Discovery věří v posilování zájmů lidí prostřednictvím poutavého a inspirujícího obsahu. Skupina má portfolio značek zábavy vycházející z reálného života, k nimž patří Discovery, Eurosport, HGTV, Food Network, TLC, Investigation Discovery, Travel Channel a Animal Planet.

 

Dr. Tom Chatfield, spisovatel a filozof techniky, uvádí: „Pro mnoho lidí jsou televizní programy velkými externími spouštěči věcí, z nichž se později stanou velké osobní vášně. Je to dáno tím, že na vás příběh nebo událost velmi osobně, lidsky a niterně zapůsobí. Není to stejné, jako když o nich čtete, není to stejné, jako když o nich slyšíte, je to, jako byste do nich byli ponořeni, a to člověku může pomoci objevit pro sebe emocionální výboj, který ho přivede na vlastní cestu vášně a objevování.”

 

Vášnivý zájem má pro nás 5 výhod

 

1. Máme pocit, že věci řídíme.

2. Pomáhá nám být v životě optimističtější.

3. Dává nám sebedůvěru.

4. Naplňuje nás.

5. Cítíme se díky němu více spjati s ostatními.

Tipy na novoroční předsevzetí:

1. Co způsobí, že vám srdce zaplesá? Napište o svých oblíbených zájmech 10 věcí, díky nimž je váš život o mnoho sladší – a pak běžte a dívejte se na ně, dělejte je a užijte si je!

2. Udělejte si seznam všech radostných chvil svého života za posledních deset let, které proměnily nudný den ve svátek! A pak si naplánujte, jak je zopakujete.

3. S kým svou lásku sdílíte? Napište si jména lidí, kteří vás potěší, kteří vás rozesmějí a díky nimž milujete věci, které máte společné. A nezapomeňte udělat 20 věcí, abyste svou společnou lásku v příštím roce prohloubili.

MPI web banner 468x60 3