Tradičně se nejvíce hostů ubytovává z Německa, Slovenska, Spojeného království a Polska. Mimo Evropu pak ze Spojených států. Počet zahraničních ubytovaných hostů vytváří podstatnou částku, která přispívá do státního rozpočtu prostřednictvím daní a poplatků, generují však také významný dopad na další služby a kulturu, včetně ubytování, stravování a nákupů. Celková částka, kterou turisté utrácí za tyto služby, představuje více než 140 miliard Kč.
Česká republika a hlavní město Praha mají zájem o příjezdový cestovní ruch, což dokazují i nové realizované kampaně cílené na jedinečnost země jako destinace. Cílem však není podpora šedé ekonomiky či narušení života místních obyvatel. Praha proto také realizuje dlouhodobou edukativní kampaň Enjoy Respect Prague, v rámci které informujeme přijíždějící turisty o pravidlech a kultuře chování.
„Cestovní kanceláře pracující v příjezdovém cestovním ruchu organizují zájezdy a svou nabídku ve shodě s respektem k místním obyvatelům. Organizovaný příjezdový cestovní ruch je lépe regulovatelný, má jasný význam pro ekonomiku z hlediska příjmů státního rozpočtu, vliv na zaměstnanost a udržitelnost kulturních zařízení a akcí.“ Uvádí Michal Veber, ředitel Asociace.
Cílem organizovaného příjezdového cestovního ruchu není narušit bezpečnost a bezbariérovost města, či podporovat večírky v krátkodobě pronajatých bytech s hlučnou noční zábavou, a to včetně všude pohozených sdílených koloběžek, které narušují i bezpečnost pohybu. Naopak zahraniční hosté využívají hned několik služeb, utrácí nemalé finance a mají zajištěný program zahrnující prohlídky objektů, muzeí, koncertů, poznávání tradic, kultury a gastronomií.
Asociace cestovních kanceláří ČR