neděle 2. červenec 2023 0:00

Cestování je zpět a silnější než kdy dříve, pandemie ho však proměnila.

Cestování je zpět – ale trochu jinak. Ukazuje to nová zpráva EU Mobility Report platformy Omio, která nabízí vyhledávání, srovnání a rezervaci spojů napříč různými typy dopravy ve 37 zemích. Oproti létu 2019 výrazně klesl počet objednávek letenek, a to o více než polovinu.

V souvislosti s tím platforma zaznamenala i výrazně vyšší ceny letenek. V Německu například zdražily až o 71 %. Zato platforma registruje zvýšený zájem o pozemní dopravu, která tvoří většinu objednávek. Pandemie lidem ukázala kouzla cestování po blízkém okolí. Lidé častěji cestují vnitrostátně a na kratší vzdálenosti než před třemi roky. Zároveň mnohem častěji objednávají jízdenky na poslední chvíli. Obnovený zájem o cestování se odrazil i na výsledcích Omia, které v porovnání s rokem 2019 ukazují dvojnásobný obrat.

 

„Můžeme říct, že cestování je zpátky. Vidíme ale změny ve způsobu cestování, a to ve dvou směrech. Zaprvé se lidé odvrátili od letecké dopravy, která v posledních letech v důsledku ekonomické a mezinárodní situace výrazně podražila. Lidé ale i v rámci pozemní dopravy cestují na kratší vzdálenosti a impulzivněji. To platí i nyní, v situaci, kdy restrikce v Evropě téměř neexistují. Dá se tak říct, že pandemie možná nastartovala nové dlouhodobé trendy, které budou pokračovat i v následujících letech,“ komentuje Tomáš Vocetka.

 

Letecká doprava je na ústupu, vládnou vlaky

Nejvýraznější pokles zájmu o letecké spoje zaznamenalo Omio například v Británii, v Německu nebo v Itálii, kde se počet objednaných letenek oproti létu 2019 propadl až o 60 %. Právě v Itálii ale společně s tím vzrostl počet objednávek autobusové dopravy, a to o 40 %. Obdobně se daří i vlakové dopravě – u vlaků v Německu co do počtu jízdenek stoupl zájem o 25 %. Čísla ukazují, že zatímco počet cestujících se navrací na úroveň před pandemií, preferovaný způsob dopravy se mění.

 

„Vedle typu dopravy jsme zaznamenali změny i v dalších preferencích cestujících. Téměř o polovinu ubylo dlouhých cest nad 800 km, což lze připsat sníženému zájmu o cestování letadlem, ať už vlivem cen, či omezení. Naopak o více než 10 % narostl počet cest pod 400 km. O polovinu klesl také počet lidí, kteří si jízdenky či letenky objednávají s alespoň měsíčním

předstihem. V kontrastu s tím vzrostl o 65 % počet cestujících, kteří si jízdenky objednávají v den cesty. Všechna tato čísla ukazují, že prim nově hraje vnitrostátní doprava a cestování na kratší dobu. Výrazným faktorem je určitě současná nejistota, ale možná i nástup trendů jako slow travel,“ vysvětluje Vocetka.

 

Svou roli hrají i ceny a mezinárodní situace

Změnu v chování cestujících však nepřinesly jen uvolněné restrikce či nové preference. Významnou roli hrají i ceny jízdenek a letenek. Zatímco za letenky museli cestující podle dat Omia utratit o 34 % více než před třemi lety, ceny vlakových a autobusových jízdenek se téměř nezměnily. Ty vlakové navíc spíše o něco zlevnily.

 

„Lidé změnili své cestovní chování kvůli pandemii, faktorů je ale víc. Roli hrají vysoké ceny letenek, za které podle našich dat lidé v Německu dnes v průměru utratí až o 71 % více než v létě 2019. To hraje do karet trendu udržitelného cestování pozemní a vnitrostátní dopravou. Na to, zda se jedná jen o přechodnou situaci, nebo dlouhodobé směřování cestovního sektoru, si ale ještě budeme muset počkat,“ uzavírá Vocetka.